Hayvanları Koruma Yasası çok eksik, önerilen değişiklik ise kabul edilemez

DİĞER
Tipografi
  • Daha Küçük Küçük Orta Büyük Daha Büyük
  • Varsayılan Helvetica Segoe Georgia Times

Aralarında DSİP'in de olduğu 30 hayvan korumacı ve hayvan hakları savunucusu örgüt ortak bir açıklama yaparak 5199 sayılı Hayvanları Koruma Kanunu'na ilişkin değişiklik içeren teklife karşı çıktı. Hayvan hakları savunucuları, 'Hayvanları Koruma Yasası çok eksik ama, değişiklik teklifi de çok vahim hatalar içeriyor' görüşünde.

Aliağa Sokak Hayvanlarını Koruyanlar Derneği (ASKOD), Animal Protection Group Hayvan Hakları Derneği, Almanya, Büyükçekmece Sokak Hayvanlarını Koruma ve Sevenler Derneği (SOHAYKOSEV), Bodrum Hayvan Hakları Derneği, Çandarlı Hayvan Koruma Derneği (ÇANHAYKODER), Çeşme Doğa ve Hayvanseverler ve Koruyanlar Derneği, Devrimci Sosyalist İşçi Partisi (DSİP), Doğa ve Çevreyi Koruma, Yaşatma Derneği (DOĞÇEV), Dünya Yalnız Bizim Değil Platformu (DYBD), Hayvanları Doğal Ortamda Yaşatma Derneği(HAYDOY), Hayvan Hakları Aktivistleri Derneği (Hayvist), Hayvan Hakları Derneği, Turgutreis, Hayvan Hakları için Veteriner Hekimler Derneği (HAYHAVEDER), Hayvan Hakları Savunucuları Dernegi(İzmir HAYSAV),Hayvanları Kurtarma Derneği, Hayvan Severler Derneği (HaySev), İnsanca Yaşamı Destekleme Derneği, İzmir Veteriner Hekimler Odası, Muhtaç Hayvanlar Koruma Sevme ve Barındırma Derneği (KORUSEV), Manisa Hayvanları Koruma Derneği (HAKDEM), Meliha Yılmaz Doğal Hayatı Koruma, Geliştirme, Sağlık, Eğitim ve Kültür Vakfı, Pembe Hayat LGBTT Dayanışma Derneği,Sea Shepherd, Stichting ATAR, Hollanda, Stichting Dierennood Hollanda, Stop Huntingdon Animal Cruelty, UK, Sokak Hayvanlarını Koruma ve Kurtarma Derneği (HAYKUR), Türkiye Tabiatını Koruma Derneği, Hatay, Yaşam Hakkına Saygı Derneği (YHS), Yedikule Hayvan Dostları Derneği tarafından yapılan ortak açıklama şöyle:

1- Öldürmenin "uyutma" tanımlamasıyla yasaya girmesi ve meşrulaştırılması, hayvanları yaşatmak yerine ne şekilde öldüreceğinin tanımlandığı bir yasa kabul edilemez.

2- Cezaların iki sene hapis cezasıyla sınırlandırılması alınabilecek cezaların para cezasına döndürülebilecek olması cezaların ağırlaştırılmasının asıl amacı olan suçu engellemenin önüne geçecektir. Hayvanlara işkence, sadece 750 TL'lik bir idarî para cezasının devlete ödenerek devam edilen bir suç halini alacaktır. Hiçbir caydırıcılığı yoktur.

3- Evlerde kaç hayvan bulundurulacağının izne tabii olması ve "hayvan sahiplerinin eğitime tabii tutulması" ucu açık bir tanımlamadır. İleride 'hayvan korumacının hak' ihlaline kadar varabileceği ve belki de 'bir, hayvan sahibi olmakla' sınırlandırmaya kadar gidebileceği için bu tanımlama bu şekliyle tasarıda yer alamaz.

4- Hayvanların ırklarına göre sınıflandırılıp birlikte yaşam haklarının ellerinden alınması asla kabul edilemez. Dövüşçü ya da bahisçi kişilere yönelik önlemler almak yerine ırkları cezalandırmak kabul edilemez ve merdiven altı üretime sebep olacaktır.

5- Hayvanların imhasına olanak sağlayan 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu ile 24/4/1930 tarihli ve 1593 sayılı Umumi Hıfzıssıhha Kanununun yeni tasarıda da yer alması kabul edilemez.

6- Deneylerdeki denetimlerin keyfiyete bağlanması kabul edilemeyeceği gibi hayvanları koruma kanunu gibi bir kanunun içinde hayvanların yaşam hakkını hiçe sayandeneylerin yer alması kabul edilemez.

7- Mobil kısırlaştırmanın meşrulaştırılması hiçbir koşulda kabul edilemez. Olması gereken belediyelerin kendi veteriner hekim kadrolarını oluşturmasıdır. Hali hazırda mevcut yönetmeliklerdeki mobil kısırlaştırma maddesinin yasaya aykırı olduğuna ve iptaline yönelik İstanbul Veteriner Hekim Odası (IVHO) tarafından açılmış bir dava mevcutken mobil kısırlaştırmayı yasalaştırma çabası kabul edilemez.

8- Bu değişiklik taslağı ile amacın hayvanları korumak ve hakları gözetmek değil, hayvanları bertaraf etmek olduğunu kanıtlamaktadır.

(Sesonline.net)